onsdag 19. desember 2012

Gavekort - Tutorial

Denne gangen kommer det en tutorial du finner 100 vis av på nett, men forhåpentligvis ikke med denne vinklingen. For jeg har laget en standard, og en jeg ikke har sett på nett før. Også prøver jeg og vise dere flere alternativer på lukking, og tips til hva man bør huske på.

Så da begynner vi med den jeg ikke har sett før :


Om gavekortet ditt har standard str skjærer du kartongen og scorer den som anvist over her.




Lim den ene halvsiden




Lag et merke ca 1/2" fra toppen. Legg i gavekortet, og lim igjen toppen med en 1/2" dobbeltsidig tape.




Bruk en krymper og krymp til rett i underkant av merket du lagde.




Så perforerer du kanten slik at den blir lett og rive opp.

Jeg synes disse blir helt fantastiske. Og blir nok og lage mange slike i fremtiden!



Så kommer det litt mer tradisjonelle gavekortet :


Ved tradisjonell størrelse er dette målene.




Jeg liker og lage et merke halvveis inn på kartongen, og bruker en punch til og lage en halvsirkel. Dette gjør et så mye lettere og ta ut kortet av lommen etterpå.




Så limer du opp lommen, og vips du er ferdig.




Så her kommer da forslag til lukke mekanismer : 


Sur noen runder med hyssing eller pyntebånd. Flott både horisontalt og vertikalt.




Magebånd gir deg også fantastisk mange flotte muligheter til og pynte samtidig som den holder ting lukket.




Borrelås er en enkel og effektiv måte og holde den lukket på. Og Glue dots fører helt runde borrelåser som ser superflotte ut. 




Magneter gir deg en elegant og usynlig lukking. Pass på at du setter magnetene på før du i det hele tatt pynter, og at magneten sitter lengst opp mot halvsirkelen, slik at den er lengst mulig unna magnetstripen på kortet. Blir magnetismen for sterk, kan det ødelegge gavekortet




Så en av mine favoritt lukkinger. Skjær av 1 1/2" av toppen på kortet.



Punch ut to sirkler. Mine er 3/4". For og få hyssingen til og sitte skikkelig så trer jeg den igjennom hullet i kartongen, før jeg setter inn eyeletten og sirkelen. Og her er det viktig og huske på at man må dekke til baksiden av eyelettene slik at de ikke skraper opp gavekortet og ødelegger det.




Og her er en av mine ferdige. Denne har borrelås.

Jeg skal lage ferdig flere, og litt senere skal jeg legge ut bilder av de ferdige, slik at dere kanskje får litt mer inspirasjon til hvordan man kan pynte de.
Og man trenger ikke nødvendigvis bare lage de til gavekort. Jeg hadde en venninne en gang i tiden som var superflink til og gi alle rundt seg flaxlodd til jul. Og det er det jeg tenker jeg skal gjøre i år :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer, jeg setter utrolig stor pris på de :-)