fredag 15. mars 2013

Hexagon egg - Tutorial

Dette er et innlegg laget til Scrappaloss :

Først må jeg bare si Unnskyld!

Det er Torsdag og klokken er halv tre på natten. Jeg er trøtt og på vei inn i sengen. Og hva kommer jeg på... HERREGUD det er min tur til og inspirere i morgen tidlig. Så ja, da var det bare og sette seg ned og lage en tutorial da. Jeg hadde gudskjelov bestemt meg på forhånd hva jeg skulle lage. Og jeg fikk hjelp på treffet jeg var på forrige lørdag med og lage en litt enklere"mal" en jeg hadde tenkt. Så takk til Lisbeth som har hjulpet meg med dette. Og takk til jentene på scrapping.no for og finne en tutorial jeg kunne lage som jeg faktisk ikke kunne finne på nett.
Men jeg må bare si at med litt mer krefter og nøyaktighet blir nok ditt egg litt finere enn mitt :-)
Men Ole Lukkøye er her, så vanskelig og dekorere fint ;-) Så jeg legger ved et bilde av originalen som en av jentene ga meg. Så det vi skal lage i dag er :







Da lager vi bunn først. Lag tre kolonner. En ved 1 1/2", neste kolonne 1", og siste kolonne 1/2"


Så snur vi arket og lager seks koloner på 1 1/2", og en syvende på 1/2"


Da sitter du med en slik en når du har kuttet vekk overskuddet. 
Så skal vi markere slik at vi får skråkanten vi trenger. Jeg har gått 1/4" inn fra hver side. 


Så er det bare og tegne opp og markere.


Klipp kun på høyresiden av trekantene, hele veien opp, og ta av den nederste kanten av trekanten.
Også legger du denne fra deg litt.



For nå skal vi lage lokket.
Jeg lager tre kolonner her også. En kolonne på 1/2", en kolonne på 1 1/2" og den siste på 1/2"



Snur arket og lager seks kolonner som er på 1 9/16" hver (rett i overkant av 1 1/2"). Om du skal bruke tykt pyntepapir kan du gjerne lage hver kolonne 1 5/8". Og siste kolonnen igjen på 1/2" Vi lager denne litt større siden den skal settes på bunn.

* Også lager du markeringen på 1/4" og klipper slik du gjorde på bunn. 




Nå skal du ha dette.
Og legg de slik jeg har gjort her. Hvor den 1/2" kanten på lokket overlapper toppen på bunn.
Så bruker du en die og lager et hull der du vil ha et hull. Jeg har ingen slik die så jeg har bare klippet hullet litt senere i prosessen.



Så monterer du delene hver for seg. 
Til og lage bunn og lokk på delene trenger du fire hexagon på 1" per side.
HER er tutorial på det om du ikke vet hvordan.



Så trenger du en "bunn" til egget slik at du kan sette inn ting i samme høyde som utskjæringen din.
Lokket må være 1 1/2" per side. Hvordan du lager lokket finner du HER.





Også pynter du den slik du vil ha den. Jeg anbefaler ikke og bruke masse farger slik jeg gjorde. Det ble skikkelig rotete ;-)

Også var vi ferdige. Bare pynt den slik du vil, innvendig og utvendig. 
Min ser noget shabby ut. Men jeg tror at akkurat nå er den like trøtt som eieren.. *ler høyt*

Dette er en ganske stor tutorial, så om det er noe du lurer på så ikke nøl med og spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan. 
Det er også enkelt og lage denne i hvilken størrelse du en måtte ønske, når du forstår konseptet av og dra hexagonet nedover/oppover.

Som vanlig blir jeg superglad om du legger igjen en link her så jeg kan få se hvordan din ble, om du velger og bruke denne tutorialen.
Og har du et forslag til en tutorial jeg kan lage, blir jeg fantastisk glad for det også :-)



2 kommentarer:

  1. Tusen takk for tut.
    Håper å få tid til å prøve meg på en sånn.

    SvarSlett
  2. Flott tutorial. Masse gode tips å hetnte på treff hos Jorunn ja :)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentarer, jeg setter utrolig stor pris på de :-)